
POSTER CAMPAGNE
NOORDOOST-BRABANT - 2019​
Liefde hoort
in het straatbeeld
Met die boodschap startEN WIJ een opvallende campagne in de regio Noordoost-Brabant.
Van 7 tot 20 oktober 2019 hangen er overal in de regio posters met zoenende vrouwen- en mannenkoppels. Niet om te choqueren, maar om te normaliseren. Wat gewoon is, moet ook gewoon kunnen.
Je ziet onze campagne in onder andere:
's-Hertogenbosch, Uden, Boxtel, Veghel, Schijndel, Sint-Oedenrode, Geldermalsen, Grave, Cuijk, Mill, Sint-Hubert, Boxmeer, Sint-Anthonis en Oss.
... EN... Op abri’s, driehoeksborden, frames én zelfs op de digitale zuil langs de A2.

“In een land als Nederland zou iedereen zich veilig en vrij moeten voelen om dit te uiten.”



NIEUWSGIERIG? BEKIJK DE TEASER.
De liefde is van ons allemaal
Waar zie je ze niet in Nederland? Mensen die elkaar in het openbaar zoenen of hand in hand lopen. Ach, de liefde! Hoe mooi kan die zijn, in al haar varianten. Die mogen er allemaal zijn van ons. Bijna altijd. Bijna overal. Of is dat een droom?
​
Nederland omarmt nadrukkelijk de LHBTI+ gemeenschap, maar soms gaat het ineens mis wanneer homoseksualiteit op gewone wijze zichtbaar wordt. Het Sociaal en Cultureel Planbureau stelt vast dat 29% van de Nederlanders geen zoenende mannen wil zien en 20% geen zoenende vrouwen. Ter vergelijking: slechts 11% krijgt de kriebels als ze een 'hetero kus' op straat zien.
Onderzoeken in de Regenboogsteden Oss en 's-Hertogenbosch tonen hetzelfde. Het onderzoek in Oss naar het leefklimaat in het Roze Jaar kreeg zelfs de titel: “Als ze er maar niet mee te koop lopen.”


Wij maken de regio Noordoost-Brabant een regio om te zoenen.
DOE MEE! Help mee om liefde zichtbaar te maken. Post een zoenfoto op social media met de hashtag #iedereenmagzoenen en laat zien dat je staat voor inclusie, vrijheid en liefde.

CAMPAGNE LANCERING

Op 11 oktober 2019 vierden we Coming Out Day met een moment bij restaurant Bolwerk in ’s-Hertogenbosch.
Wethouder Mike van der Geld sprak over het belang van zichtbaarheid en acceptatie, in het hart van onze campagne #iedereenmagzoenen.
De middag eindigde in stijl met een gezellige regenboogborrel van COC Noordoost-Brabant. Mooie gesprekken, veel trots – en liefde die gezien mocht worden. Dank aan iedereen die erbij was!
De campagne is mogelijk gemaakt door een subsidie van het Pride Donatie Fonds, met ondersteuning van het COC Noordoost Brabant en haar Regenboogpartners. Doorslaggevend was de inzet van de leden van de Initiatiefgroep #iedereenmagzoenen, de modellen en de fotografe.
Terugblik: Posters vernield, boodschap blijft staan
Tijdens onze #iedereenmagzoenen-campagne in oktober zijn in ’s-Hertogenbosch meerdere posters met zoenende LHBTI+ koppels vernield. Het is pijnlijk, maar helaas niet onverwacht.
“Dat een poster wordt vernield, laat zien dat de acceptatie nog lang niet is waar we denken of hopen,” zegt Vince Janssen, voorzitter van jongerenpartij JOVD ’s-Hertogenbosch. Hij roept de gemeente op om verder te kijken dan alleen vlaggen en bankjes: “Doe er écht iets mee.”
Ook WIJ SCHRIKKEN niet van de vernielingen:
“Het toont hoe flinterdun tolerantie soms nog is. Maar we laten ons niet tegenhouden. Als het kan, hangen we volgend jaar gewoon weer posters op.” ZEGT MANDY SIEBEN, INITIATIEFNEMER #IEDEREENMAGZOENEN
De campagne maakte veel los – positief én confronterend. Eén ding is zeker: zolang zichtbaarheid leidt tot weerstand, blijven we zichtbaar.
Liefde verdient een plek in het straatbeeld. Altijd.




